Op speciaal verzoek een column met tips voor secretaresses die positief willen opvallen met hun brief en cv. Leuke vacatures leiden in deze tijd tot grote aantallen reacties. Hoe zorg je ervoor dat je op een positieve manier de aandacht trekt van de recruiter? Hoe vergroot je de kans dat je op gesprek mag komen? Ik zet enkele tips uit mijn praktijk voor je op een rijtje.

1. Gebruik spelling conform de regels 2005

Veel secretaresses realiseren zich niet dat de gewijzigde spellingsregels uit 2005 van invloed zijn op je sollicitatiebrief en cv. Het woord cv is bijvoorbeeld met kleine letters zonder punten. De eerdere spellingswijzen “CV” of “C.V.” zijn dus niet meer toegestaan. En zo zijn er nog meer gewijzigde woorden die veel gebruikt worden in sollicitatieprocedures. Het Groene Boekje is leidend. Een kritische recruiter ziet in één oogopslag of jij de meest actuele taalregels wel kent en correct toepast. Laat dus vooral zien dat je Nederlands uitstekend is in plaats van het alleen te vermelden.

2. Gebruik een professioneel e-mailadres

Voor privésituaties is het leuk om grappige of gezamenlijke e-mailadressen te hebben als misslazy@gmail.com of ElsJanendekinderen@home.nl. Ook namen die refereren aan een vrijetijdsbesteding zie ik voorbijkomen: cupcakeclaartje@hotmail.com of rockingbilly@telfort.nl. Bij sollicitaties komt dit alles behalve professioneel over. Zorg daarom dat je ook beschikt over een zakelijk e-mailadres dat bestaat uit je voor- en achternaam.

3. Voeg een foto toe aan je cv

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Voeg dus een goede foto toe aan je cv. Bij een goede foto denk ik aan een soort pasfoto waarop je zakelijke kleding draagt en de achtergrond neutraal van kleur is. Het klinkt logisch, maar als je in de zoekmachine van LinkedIn “secretaresse” intypt en vervolgens een paar pagina’s verder gaat, begrijp je meteen wat ik bedoel. Kinderen, huisdieren, zonnebrillen, hoedjes, mobieltjes, handen et cetera horen niet op een zakelijke foto. Een professionele foto voor je cv is een goede investering. Vraag ook om een digitale versie en gebruik dezelfde foto voor LinkedIn.

4. Omgekeerde motivatie

Een recruiter is na een paar brieven wel klaar met alle verhalen over niet verlengde contracten, reorganisaties, lekker dichtbij huis, soortgelijke functie/ervaring of termen als: uitdaging, inspiratie, passie, liefde voor het vak. Dat zegt bovendien alleen iets over de reden waarom jij solliciteert. De recruiter wil liever lezen wat jij voor de werkgever kunt betekenen en waarom je juist daar wilt werken. Dat is iets heel anders en wellicht ook lastiger te formuleren, maar het effect is groot. Benoem daarom ten minste twee positieve redenen waarom de werkgever jou moet uitnodigen voor een gesprek.

 

Diana van Riel
‘s-Hertogenbosch 18 juni 2013